2025 г. ще е година на скоростта срещу стойността. Това е основното послание на Световния доклад за плащанията 2025 на международната консултантска компания Capgemini. Глобалната разплащателна индустрия претърпява сеизмична промяна, тъй като потребителите все повече приемат цифрови транзакции вместо пари в брой.
B2B плащанията бързо се цифровизират. Очакваме глобалните B2B обеми на непарични транзакции да нараснат с 10,8% на годишна база през 2024 г., с 11,4 Годишен темп на растеж (Compound Annual Growth Rate -CAGR) до 2028 г. Проучване сред 600 банкови ръководители разкри, че неефективното управление на паричните средства, включително лошо прогнозиране и липса на предвимост, струва почти 7% от приходите годишно,
превръщайки се в милиарди долари задържана ликвидност. Незабавните плащания и отворените финанси могат да революционизират процесите на плащания и вземания, осигурявайки видимост на паричните средства в реално време и да стимулират оперативната ефективност.
Преминаването към 24/7 и 365 дни обработка ще изисква значителни оперативни промени. Едновременно с това банките трябва да засилят мерките за предотвратяване на измами и пране на пари (AML) и смекчат новите рискове. Много банки приемат плащания като услуга (PaaS), за да ускорят своята трансформация, като същевременно използват базирани на облак функционалности за повече гъвкавост.
Бумът на безкешови плащания създава огромни възможности
През 2023 г. обемите на безналичните транзакции в световен мащаб достигнаха близо 1,411 милиарда. Прогнозите сочат ръст на транзакциите до около 2,838 милиарда до 2028 г. – за 15% комбиниран годишен ръст (2023-2028 г.). Азиатско-тихоокеанският регион (APAC) е начело с изумителните 17,7% прогнозиран годишен ръст, затвърждавайки позицията си на бързо развиваща се локацуя за безкартови транзакции.
През 2024 г. Азиатско-тихоокеанският регион показа високия ръст на годишна база (на годишна база) от 20,4%. Дори утвърдени региони като Европа и Северна Америка преживяват значителен растеж. Безкартови транзакции в Европа достигнаха 361 милиарда през 2023 г., с 15,5% увеличение на годишна база през 2024 г. и прогнозиран 12% общ годишен ръст на CAGR от 2023 до 2028 г. Северна Америка видя около 237 милиарда безналични транзакции, или 6,4% Увеличение на годишна база през 2024 г. с прогнозиран CAGR от 7,3% от 2023 до 2028 г. Исторически Латинска Америка, Близкият изток и Африка, зависещи от парите в брой, се пренасочват към непарични средства. Латинска Америка достигна близо 133 милиарда непарични транзакции, което е ръст от 23,2% на годишна база през 2024 г., с прогнозирани 20,7% CAGR 2023 до 2028 г. Близкият изток и Африка (MEA) достигнаха 34 милиарда непарични транзакции, повече от Увеличение от 15,2 на годишна база и очакваме подобен комбиниран ръст до 2028 г.
Растежът на електронната търговия е критичният двигател. Изпълнителните директори на плащанията в електронната търговия признават значението на разширяването на инфраструктурата за незабавни плащания за стимулиране на безкасови транзакции. FinTechs и PayTechs са пионери в различни услуги чрез използване на API за отворено банкиране, като по този начин стимулират приемането на цифрови платежни инструменти.
Южна Корея, Сингапур, Австралия и Индия са водещи за отворено финансиране в региона на Aзия (APAC). Южна Корея обяви MyData през 2022 г., за да стандартизира механизмите за споделяне на данни, включително дефинирани от регулатора случаи на употреба в сметки, плащания и кредитиране. През 2025 г. пълното внедряване ще включва внедряване в секторите на здравеопазването, заетостта, труда и недвижимите имоти. Стратегията за отворено финансиране на Сингапур дава приоритет на пазарния растеж, като паричните власти на Сингапур изиграха съществена роля в отворения банков процес. Индийската система за агрегиране на акаунти (AA), въведена от банката на Индия през 2016 г. и стартирана през 2021 г., позволява на банки, пенсионни фондове, застрахователни доставчици и инвестиционни фирми да обединяват клиентски данни. Тази обширна колекция от разнообразна информация дава възможност на разработчиците на трети страни да създават иновативни нови финансови продукти и услуги. В Австралия регламентът за правата върху данните на потребителите беше въведен през 2017 г., за да даде на потребителите по-голям достъп и контрол върху техните данни.
Европейският съюз е в процес на значителна промяна на своя финансов пейзаж. Директива за платежни услуги 3 (PSD3) ще въведе по-строг и затегнат контрол върху достъпа до платежни системи и информация за сметки. Съединените щати предприемат стъпки към по-стандартизирана отворена финансова система. В края на 2018 г. Обменът на финансови данни на САЩ (FDX) разработи безплатен технически стандарт за API относно принципите за споделяне на данни с потребителски разрешения, за да насочи индустрията на финансовите услуги към сигурен, прозрачен и ориентиран към потребителите подход.
Южна Америка, Бразилия води инициативата за отворено финансиране в региона, ръководена предимно от централната банка с инициатива за отворено финансиране, стартирана през 2020 г. До 2023 г. отвореното финансиране регистрира 17,3 милиона одобрения от клиенти за споделяне на техните лични и банкови данни между участващи финансови институции . През декември 2023 г. Централната банка на Бразилия допълнително опрости процеса на подновяване на съгласието, което има за цел да направи споделянето на данни по-достъпно и удобно за лица и компании, участващи в отворена финансова система.
Open Finance създава 360-градусов холистичен подход, в който център е клиента с набор от финансови данни и вградени API, които позволяват персонализирани финансови продукти и услуги, по-справедливи кредитни оценки и по-добро финансово благополучие чрез рационализирано управление и персонализирани съвети.
Само 25% от анкетираните клиенти са доволни от личния подртфейл в своята банка
Само 25% от анкетираните клиенти са заявили, че са доволни от приложението за лично финансово управление на тяхната банка, показва докладът за световното банкиране на дребно за 2024 година. Отворените финанси и стратегическите партньорства могат да революционизират финансовото управление на малкия и среден бизнес. В Обединеното кралство HSBC разпозна възможността да засили ролята си на финансов консултант чрез използване на данни за транзакции на клиенти. Банката обаче трябваше да консолидира тези данни в централизирана платформа, за да предостави изчерпателна финансова информация и да осигури стойност за клиента. Банката си партнира със Strands – FinTech с опит в отворените финанси, машинното обучение и AI – за интегриране на външни счетоводни данни в Kinetic, нейната дигитална банка само за приложения за малки предприятия. Мощната платформа BMF на Strands позволява на Kinetic да осигури автоматизирано включване, овърдрафти в приложения, контролируеми дебитни карти и инструменти за финансово управление. Ключова характеристика е мощен механизъм за категоризиране на транзакции, съобразен с данъчната служба на Обединеното кралство, опростяващ финансовото проследяване на клиентите. Kinetic вече предлага възможности за международни плащания за собственици на малък бизнес, което им позволява да изпращат и получават плащания от над 200 държави в рамките на дневен лимит.
Само 17% от банките пилотират и пускат отворени финансови продукти
Общоевропейската схема за незабавни плащания, SEPA Instant Credit Transfer, стартира през 2017 г. Към първото тримесечие на 2024 г. 17,3% от всички SEPA кредитни преводи са били незабавни. Въпреки усилията за хармонизиране на SEPA обаче, европейският пейзаж на плащанията остава фрагментиран. През 2023 г. близо 30 системи за плащане на дребно са били активни в еврозоната. ЕС стартира Регламента за незабавни плащания през 2024 г., за да насърчи европейската наличност на незабавни плащания, стандартизация и оперативна съвместимост, справедливо ценообразуване и подобрени функции за сигурност.
Как Pix се превърна в глагол: Незабавните плащания започват да се развиват в Бразилия. Централната банка на Бразилия създаде и стартира Pix през ноември 2020 г., изисквайки от банките да интегрират сметките си със системата. Pix е достъпен 24 часа на ден, включително неработни дни и е безплатен за индивидуална употреба. През 2024 г. 75% от населението, 153 милиона души и 15 милиона компании го използват. Pix е глобална история на успеха с 42 милиарда транзакции, оценени на 3,5 трилиона щатски долара през 2023 г. Без ограничение за размера на транзакциите прави Pix идеален за всички - от физически лица до големи корпорации. Големи банки с над 500 000 сметки трябваше да се присъединят към Pix. Бразилия е водеща в света в отворените финанси с над 42 милиона съгласия и 1,5 милиарда обаждания на API седмично. Стимули като отстъпки и безплатна доставка от фирми за електронна търговия насърчават използването на Pix вместо пари в брой и карти. Това облагодетелства търговците на дребно с по-висок процент на реализация от 90% с Pix срещу 70% за кредитни карти и 30% за дебитни карти, заедно с по-ниски разходи и по-бърз паричен поток.
52% от ръководителите казват, че незабавните плащания са основен приоритет за клиентите
Дигиталните портфейли преживяват експлозивен растеж. Схемите A2A трябва да разрешават предизвикателствата, свързани със сигурността, за да нарушат картовите франчайзи. Европа преобразява портфейла си: EPI пуска Wero. През третото тримесечие на 2024 г. Европейската инициатива за плащания стартира Wero, мобилен портфейл и решение за незабавни парични преводи. Той позволява на потребителите да изпращат и получават пари незабавно, като използват телефонни номера, QR кодове, имейл адреси. След дебюта на Wero в Германия, EPI планира да стартира в Белгия и Франция през 2024 г., последван от Холандия през 2025 г. - с евентуално разширяване в цяла Европа. Това може да създаде равни условия за европейските банки срещу BigTech портфейли като Apple Pay и Google Pay. Освен това Wero може потенциално да консолидира фрагментирания европейски платежен пейзаж под една марка, докато днес европейските държави и региони имат различни методи и системи за плащане.
Вземайки пример от европейската EPI инициатива, консорциум от седем американски банки обедини сили с оператора на Zelle Early Warning Services, за да стартира Paze, базиран на дигитален портфейл, насочен към противодействие на господството на BigTech и FinTech в САЩ.
80% от банковите ръководителите обясняват, че техните фирми разчитат на ръчни и управлявани на хартиен носител AP/AR процеси. Не е лесно да се идентифицират и адресират просрочените плащания без ясна следа от данни. Над 10% от анкетираните ръководители казват, че AR процесите на тяхната организация са силно автоматизирани, а 25% казват, че AP процесите са силно автоматизирани. Стратегическата визия помага на банките да преминат от бързи тактически корекции към дългосрочна гъвкавост на транзакциите.
В отвореното и незабавно бъдеще на плащанията банките имат три критични цели за успех.
- Да се подготвят за прехода към незабавните плащания: Отворените финанси са ключов двигател на иновациите. Незабавните плащания, от друга страна, предефинират очакванията на клиентите за бързина и удобство. Докладът съветва да бъдат възприети и двете, защото инвестицията ще се превърне в постоянни положителни приходи.
- Да се подкрепи пътят на трансформацията: Промяната е неизбежна, а гъвкавостта е от първостепенно значение. Базираната в облака композируема платформа предлага гъвкавост, която преодолява пропуските в способностите и гарантира, че институциите могат да се адаптират към развиващия се пейзаж и да запазят правото си да спечелят.
- Отприщване на нови потоци от стойност: Фрагментацията възпрепятства напредъка. Чрез комбиниране на силата на отворените финанси и незабавните плащания, финансовите институции могат да изработят иновативни и адаптивни многопродуктови, мулти-релсови ценностни предложения, които предоставят превъзходно изживяване за техните клиенти.
Възприемайки тези императиви, банките и доставчиците на услуги могат да се позиционират в челните редици на революцията на отворените и незабавни плащания. Този проактивен подход ще гарантира, че те са добре подготвени да се ориентират в променящия се пейзаж и да предоставят бъдещи сигурни, ефективни и ориентирани към клиента плащания са основните изводи на Световния доклад за плащанията 2025.