DIGIPAY LOGO
Cover image

Бурното развитие и перспективите пред незабавните плащания, измамите, AI и прането на пари обсъдиха топ специалисти в София

Blink преводите се увеличават неимоверно бързо, а България е в челните редици на новия тренд, стана ясно по време на седмото издание на конференцията за сигурни и достъпни плащания

Най-късно до началото на юли 2027 г. българите ще могат да правят незабавни кредитни преводи в евро като в момента има подготвен законопроект по темата, свързан именно с тези разплащания. Това съобщи Йосиф Йосифов - съветник на подуправителя на Българската народна банка, който откри седмото издание на конференцията DIGI PAY в София. Финансовото събитие за бързите плащания събра над 300 есперти от банковия и ИТ сектора, за да дискутират бъдещето на разплащанията, европейските регулации, финансовите измами и предизвикателствата пред влизането ни в еврозоната.

Според Йосифов срокът за въвеждане в националното законодателство на промените в Директива 98/26/ЕО (Директива за окончателност на сетълмента) и Директива (ЕС) 2015/2366 (Втора директива за платежните услуги) е 9 април 2025 г. Съгласно изискванията доставчиците на платежни услуги, които се намират в държава членка, използваща друга валута от еврото, там ще започнат да се предлагат незабавни кредитни преводи в евро до 9 януари 2027 г. А услугата за изпращане на незабавни кредитни преводи в евро ще функционира най-късно от 9 юли 2027 г.

"Във връзка с това е подготвен законопроект, с който се предлагат промени в Закона за платежните услуги и платежните системи, чрез който се очаква да се въведат изменения свързани с отпадане на нормативното ограничение за участие на небанкови доставчици на платежни услуги в платежни системи с окончателност на сетълмента, в т.ч. оперирани от централни банки", обясни Йосифов. Според него развитието на платежния пазар у нас и в Европа е движен от новите технологии и подпомаган от европейските регулации, които създават благоприятна среда за конкуренция и иновации в полза на потребителите.

"Мерките, свързани с въвеждане на еврото, подпомагат бързата и ефективна интеграция на финансово-пазарните инфраструктури у нас с тези в еврозоната. Развитието на конкуренция, но и партньорство, между финтех сектора и банките води до появата на множество нови, удобни и сигурни финансови и платежни продукти", подчерта той.

Българският финтех сектор е един от най-динамичните и в него вече има 170 компании с 12 хил. работещи отбеляза председателят на Българската финтех асоциация Валери Вълчев, който също се включи в конференцията. А оборотът на екосистемата достига 2.5 млрд. лв.

По данни на БНБ през първото полугодие на тази година в платежната система на БОРИКА са обработени над 181 млн. платежни операции, извършени чрез АТМ и ПОС терминали като общата им стойност е за 16.09 млн. лв. Това е увеличение спрямо предходната година с 19.1% в броя и с 20.9% в стойност, съобщи Йосифов. Плащанията в платежната система БИСЕРА за първите шест месеца на тази година са 60.7 млн. за общо 223 981.1 млн. лв, което е увеличение от 15% в броя и 72.1% в стойност на годишна база, сочат още данните на банката.

Бурно развитие на blink преводите

Незабавните плащания непрекъснато се покачват у нас като деветте месеца на годината са направени blink преводи за близо 26 млрд. лева. Това обясни по време на конференцията Стоилка Арсова, директор на „Национална картова и платежна схема“ към БОРИКА. Това е 43% годишен ръст, който е в унисон с глобалните тенденции, където незабавните плащания растат с 42.2 на сто. Основните пазари за blink плащания в света в момента са новоразвиващите се икономики като Индия, Бразилия , Индонезия, а в Европа най-бурно се развива пазарът на незабавните плащания в Нидерландия. В момента лимитът на blink преводите у нас е 30 хиляди лева и те се извършват изключително бързо – за около 10 секунди, обясни тя. Има тенденция blink лимитите да се повишават и това скоро ще се случи, прогнозира Арсова.

Тя припомни, че очакванията на клиентите се увеличават и хората винаги очакват нещо по- добро, като ефектът „уау“. На сцената на DIGI PAY бе показано колко бързо реално може да бъде направен един превод с AI гласов асистент на банка. До края на годината услугата blink p2p е без такси от банките, част от схемата за незабавни плащания, но при условие, че преводите са до 100 лв.

Реално за въвеждане на дигиталното евро може да говорим след 5 години

Новата директива на Европейския съюз относно платежните услуги (позната като PSD3) има три основни цели - иновации, конкуренция и сигурност, като преговорите по пакета все още продължават. Това заяви директорът в Главна дирекция "Финансова стабилност, финансови услуги и капиталови пазари" към ЕК Ерик Дюколумбие. България е все още една от европейските държави, в които кешовите разплащания са 63-65% от всички.

 
Notion image

"Плащанията еволюират и ще продължат да се променят в следващите години, което налага преразглеждане на директивата на Европейския съюз (ЕС) за платежните услуги. В Брюксел следим тази еволюция и работим за нейното регулиране", посочи той. Експертът припомни, че ЕС вече е въвел регламент за незабавни плащания, позволяващ преводи в евро в рамките на 10 секунди между държави от ЕС и ЕИП – стъпка, продиктувана от нарастващата необходимост за този вид разплащания. През последните пет години политиката в сферата на плащанията се развива основно в посока „сметка в сметка".

Сред най-значимите предстоящи промени е създаването на законодателство за дигиталното евро. В момента Европейската комисия води преговори със Съвета на ЕС и Европейския парламент за първоначална рамка, като според Дюкуломбие основните предизвикателства са по-скоро политически, отколкото технически. Очаква се в рамките на една година да бъде изготвена първоначална правна рамка, последвана от преговори, гласуване и процедури по въвеждане. Въпреки това, експертът прогнозира, че реалното въвеждане на дигиталното евро няма да се случи в следващите пет години.

На европейско ниво се обсъждат и множество промени за подобряване сигурността на плащанията – втората основна тема на тазгодишната конференция.

Финансовите измами засягат все повече бизнеса

Notion image

Компаниите губят над 5% от оборота си заради измами всяка година. Това показва доклад на Асоциацията на сертифицираните експерти по измами (ACFE), чиито данни бяха представени на DIGI PAY 2024 от Кристала Казара, вицепрезидент и директор по обученията в Асоциацията. Проучването, представено за първи път пред българска публика, анализира 1921 реални случая на измами в над 130 държави, като седем от тях са регистрирани в България.

Според Казара годишните загуби на компаниите от измами надхвърлят 3,1 млрд. долара. Случаите на измами попадат в три основни категории: присвояване, корупция и злоупотреби с финансови отчети. Изпирането на пари и корупцията в Източна Европа са сред най-сериозните проблеми във финансовия сектор, подчерта тя. В региона 71% от финансовите измами са свързани с корупция, констатират

от ACFE. Над половината от сигналите за измами идват от служители на компаниите. Ако служителите са обучени как да реагират при съмнения за измами, това би предотвратило значителна част от загубите, допълни Казара.

Notion image

Фишинг атаките стават все повече през мобилни телефони

Notion image

Опасностите при интернет разплащанията еволюират изключително бързо и вече не се ограничават само до имейл съобщения. Измамите все по-често се извършват чрез смартфони. Това сподели на конференцията Светлин Лазаров, ръководител на отдел „Дигитални анализи и киберразузнаване" в ГДБОП. Той представи няколко случая от последните години, при които български фирми са загубили огромни суми само заради подмяна на IBAN номера на банкови сметки.

След пандемията от COVID-19 се разкри нова тенденция — вместо индивидуални хакери, цели корпорации анализират поведението ни в интернет и на тази база конструират кибератаките си, поясни Лазаров. Според него вече е наложително да се говори за киберсигурността не само на фирмено, но и на индивидуално ниво. Всички трябва да бъдат изключително бдителни при получаването на съобщения, фактури и особено при промени в банкови сметки от партньорски компании.

Социалните мрежи също изобилстват от измами, като все по-често в тях се използва изкуствен интелект. Това допълнително затруднява разпознаването на измамите от обикновените потребители и фирми. В допълнение, предстоящото приемане на еврото в България създава още една възможност за нови онлайн измами.

 
Notion image

Според Радостин Димитров, директор на дирекция „Картов бизнес“ на БОРИКА са нужни холистични решения и унифициран подход за защита при картовите разплащания и blink преводите на фирмите. От компанията IBS пък припомниха колко важно е развитието на поведенческата биометрия, ролята на тестването в реална среда, мониторинга и бързата превенция на измамите.

AI в подкрепа на банките при точно обработване на данните

Според Горан Ангелов, изпълнителен директор на IBS България, по отношение на защитата е нужен не общ подход, а индивидуален профил на потребителите с решения, специално за тях. В момента в dark web има подготвени цели фишинг сайтове, абсолютно копие на тези на българските банки, а злонамерени хора могат да се сдобият с тях срещу скромни суми. Ангелов добави, че ролята на изкуствения интелект става огромна и той се използва умело и от недоброжелатели. Затова от изключително значение са данните, с които се работи и тяхното качество, за да се подобряват моделите в реална среда. Важно е да се отделят 4-5 месеца за маркиране на измамите, за да се анализират, за да може да се улесни работата и на самите служите в отделите по измами, подчерта Ангелов. За финал според него най-доброто решение срещу загубата на средства е тяхното застраховане от банковите институции.

Павел Георгиев, основател на Cyber Security Talks Bulgaria, сподели своите опасения, че целта на хакерите си остава да намерят пролуки в системата, включително и при новите услуги като незабавните плащания например. Превенцията и обучението остават най-добрите защити, добави и експертът на ГДБОП като целта си остава спасяването на парите от кражба. Според Лазаров българските компании трябва да са особено внимателни при работата в дигитална среда.

Изкуственият интелект може много да помогне на банките в защитата им от атаки. Вече работят различни системи за защита, които са в подкрепа и на потребителите на банкови услуги, коментира Анастасия Жданова, ръководител на практиката по изкуствен интелект в компанията Infopulse България. Именно RPA (robotic process automation) улеснява работата на служителите, може да черпи данни от техните служебни кореспонденции и да поставя информацията в съответните лотове. Технологиите имат и редица предизвикателства, които карат компаниите да тестват и анализират нови защити и продукти.

Може да спести 14 млрд. долара от оптимизация на сигналите за измами

В конференцията основен акцент беше и темата за прането на пари.

Глобалните разходи за AI ще достигнат 301 млрд. долара до 2026 г. като 42% от компаниите използват изкуствен интелект и 32% ще продължат да го усъвършенстват и за в бъдеще. А по отношение на прането на пари при наличие на данни може да намали със 70% фалшивите положителни сигнали за измами, каза Анестис Димопулос от консултантската компания Bakertilly, която също участва на конференцията. Изкуственият интелект би могъл да намали с 80% разследването на подозрителни сделки и да увеличи с 5% дела на разкритите подозрителни сделки. Глобално биха могли да се спестят около 14 млрд. долара от оптимизация на сигналите за измами, подчерта Анестис на седмото издание на конференцията DIGI PAY в Интер Експо Център, която се проведе на 8 октомври в София.

 
DIGIPAY LOGO

Рая Лечева

Основател и Главен мениджър

+359 878 160 610raya.lecheva@digipay.bg

Петя Велева

Изпълнителен директор

+359 889 527 212petya.veleva@digipay.bg

Интер Експо Център София, бул. Цариградско шосе 147

DIGIPAY 2025 © Всички права запазени

Сайта е създаден от Kaloyanes